כתבה בנושא: תסמונת בל (פציאליס)

החיים יכולים להיות מלאים בהפתעות טובות, אך לעיתים גם ברגעים מלחיצים במיוחד. כך, בלי כל התראה מוקדמת, כל אחד מאתנו עלול לסבול מבעיה בריאותית שתשבש את תפקודו. וזה בדיוק מה שקרה למיכל אנסקי, שחשפה היום כי היא סובלת מתסמונת בשם "בל", שגרמה לשיתוק חלקי בפניה ולדיבור לקוי.

בעזרת ד"ר דן גוטמן, סגן מנהל מחלקת אף אוזן גרון מהמרכז הרפואי "מאיר", ניסינו להבין כל מה שחשוב לדעת על התסמונת.

"תסמונת בל (פציאליס), מופיעה על רקע שיתוק פתאומי של עצב הפנים, המתבטא בעיקר בשיתוק חלקי שלהם בדרגות חומרה שונות", מסביר ד"ר גוטמן. לדבריו, הסיבה להופעת התסמונת אינה ברורה לחלוטין. "יש סברה מסוימת שמקשרת בין הופעת 'בל' לבין חשיפה לווירוס ההרפס, כלומר ייתכן כי מדובר בדלקת ויראלית. גם לחץ נפשי נחשב כגורם סיכון. שכיחות התסמונת היא 13-20 מקרים ל 100,000 אנשים בשנה, והיא עלולה להופיע בכל גיל ואצל כל אחד".

"ברוב המקרים התופעה תחלוף והחולה יחזור לתפקוד"

"הבשורה המעודדת היא שברוב המקרים מדובר במצב חולף: "כ-70 אחוז מהחולים לרוב יבריאו באופן מלא ויחזרו לתפקוד רגיל. עם זאת, חשוב לציין כי תהליך ההחלמה עשוי להיות ארוך והוא לרוב נע בין מספר שבועות לחודשים. אולם, אחוז קטן מהחולים ימשיכו לסבול מהסימפטומים ברמה קלה וחלק מהם אף בדרגה חמורה המונעת לחלוטין את מצמוץ העין".

כיצד ניתן לאבחן את התסמונת?

מאחר שהתסמינים דומים לסימפטומים של שבץ, לעתים קל להתבלבל בין השניים. "נכון, גם שבץ עלול להשפיע על תפקוד הפנים וגם על המראה שלהם. אך בניגוד לשבץ שבו רק הפה עלול להיות משותק, במקרה של תסמונת בל, חצי פנים יהיו משותקים כלומר זה כולל גם את אזור העין", מסביר ד"ר גוטמן.

מה עושים במקרה כזה ומה כולל הטיפול?

"הדבר החשוב ביותר הוא לגשת באופן מידי למיון, כיוון שהטיפול במצב כזה יעיל יותר ככל שהוא מתקבל בסמוך להופעת הסימפטומים. בדרך כלל המטופל יופנה לבדיקה נוירולוגית קצרה שמטרתה לשלול סיבות רפואיות אחרות, שיכולות להוות רקע לסימפטומים הללו, ביניהן: גידולי מוח או גידולים בבלוטות הרוק. לאחר שלילת מחלת רקע, החולה יופנה לטיפול סטרואידי שיינתן בכדורים במינון גבוה. מטרתו לטפל בדלקת ולהוריד את סימני הנפיחות. לרוב לא יידרש אשפוז, למעט במקרים של חולי סוכרת או כשמדובר בחולה שסובל מלחץ דם גבוה, שחייב להיות במעקב רפואי בזמן הטיפול".

 

מיכל הלפרין | mako בריאות | פורסם 04/04/19 14:56

 

דילוג לתוכן